Skip to main content

Integrisanje principa održivog razvoja u sistem obrazovanja od suštinske je važnosti za obučavanje mladih neophodnim veštinama i znanjima kako bi se uspešno kretali kroz kompleksan svet koji se brzo menja usled klimatskih promena i uticaja različitih socio-ekonomskih faktora na globalnom nivou.

Obrazovni sistem koji u proces razvoja kurikuluma uključuje i privatni sektor, obezbeđuje usklađenost sistema srednjeg stručnog obrazovanja sa potrebama tržišta rada. Na taj način se doprinosi smanjenju potencijalne nezaposlenosti mladih ljudi ali i promociji celoživotnog učenja, što je od važnosti za primenu novih i zelenih tehnologija.

U cilju podizanja svesti relevantnih partnera o značaju i povezanosti procesa zelene transformacije i obrazovanja, GIZ je u okviru projekta Nemačke razvojne saradnje, Srednje stručno obrazovanje i zapošljavanje mladih, realizovao studijsku posetu Nemačkoj u periodu od 27. oktobra do 1. novembra ove godine. Studijskom posetom ostvaren je i doprinos unapređenju kapaciteta partnera da integrišu elemente zelene transformacije u sistem obrazovanja. Radi realizacije navedenih ciljeva, organizovane su posete institucijama i kompanijama koje predstavljaju primere dobre prakse u istraživanju i primeni principa održivog razvoja i zelenih tehnologija.

Predstavnici obrazovnih institucija Republike Srbije (Ministarstva prosvete, Kancelarije za dualno obrazovanje i NOK, Privredne Komore, Agencije za kvalifikacije i Zavoda za unapređenje obrazovanja i vaspitanja) i Zajednica mašinskih, elektrotehničkih i građevinskih škola imali su priliku da se u sklopu petodnevne studijske posete upoznaju sa značajem uvođenja zelene transformacije u obrazovni sistem Srbije.

Tokom posete institucijama u Bonu, GIZ Sektoru za projekte u oblasti srednjeg stručnog obrazovanja i Saveznom Zavodu za stručno obrazovanje i obuku (BIBB) učesnici su imali priliku da saznaju više o različitim primerima projekata u oblasti srednjeg stručnog obrazovanja i obuke i zelenoj transformaciji koje GIZ globalno sprovodi, dok je BIBB odgovorio na pitanja važnosti digitalizacije u dualnom sistemu i povezanosti zelene transformacije i lanca snabdevanja u okviru srednjeg stručnog obrazovanja i obuke.

Učesnici su imali priliku da  posete Bergisches centar za energetsku kompetenciju gde su na licu mesta mogli da se upoznaju sa sistemom upravljanja otpadom, cirkularnom ekonomijom i energetskom efikasnošću. Pored pomenutih tema, centar radi i na promociji ekoloških tema kroz organizovane posete, razne rekreativne, sportske i druge događaje koji su namenjeni čitavoj zajednici, uključujući mlade i decu još od predškolskog uzrasta, pa sve do odraslih.

Veoma zanimljiv primer primene Evropskog Zelenog plana u oblasti građevine u obrazovanju, bila je Strukovna škola Adolf-Kolping. Škola u okviru obrazovnih programa nudi i strukovne studije (nivo 6) u oblasti tehnologije dizajna i informacionih tehnologija.

U okviru Zanatske komore u Koblencu, učesnici su se upoznali sa primenom novih ’’zelenih’’ tehnologija u različitim zanatskim zanimanjima, sistemom neformalnog obrazovanja u sektoru grejne i rashladne tehnike, elektrotehnike, građevinarstva, automobilske industrije i zavarivanja.

Autentičan primer primene principa održivog razvoja i energetske efikasnosti u oblasti građevinarstva svakako je bila mala porodična kompanija iz Leverkuzena (wieNEU) koja u fokus svog rada stavlja ekološki način gradnje i sanacije objekata primenom drvenih konstrukcija koje se nakon upotrebe mogu vratiti u biološki ciklus ili reciklirati.

Studijska poseta je naglasila važnost uključivanja principa održivog razvoja u obrazovanje kako bi se podstakla održivost za buduće generacije.

© 2024 Nemačka saradnja u Srbiji. Sva prava zadržana.