Skip to main content

Od 1. januara 2023. razmena eFaktura biće obavezna u transakcijama unutar privatnog sektora (B2B) čime će svi obveznici Zakona o elektronskom fakturisanju biti uključeni u novi sistem. Obavezu da primaju i dostavljaju fakture kroz sistem elektronskih faktura (SEF) imaće svi obveznici PDV-a u privredi, a mogu da ga koriste i druga privredna društva i preduzetnici.

Ulaskom preostalih privrednih subjekata u SEF biće uspešno zaokružen proces uvođenja eFaktura u Srbiji koji je predvodilo Ministarstvo finansija. Prvi su u sistem ušli korisnici javnih sredstava koji su od 1. maja ove godine počeli da izdaju i primaju elektronske fakture (G2G). Privrednici koji posluju s javnim sektorom takođe su bili u obavezi da od 1. maja preko SEF-a izdaju fakture, a od 1. jula i primaju (B2G).

Potpredsednik Vlade i Ministar finansija Siniša Mali rekao je da je uvođenje elektronskih faktura u poslovanje privrede jedan od najvažnijih reformskih poteza u poslednjih 20 godina i pozvao sve privrednike u Srbiji, koji su u sistemu PDV-a, a još nisu počeli da koriste eFakture da to urade što pre.

– Mi smo na planu uvođenja elektronskih faktura ispred Francuske, koja planira da ih uvede 2027. godine, ispred Španije koja će ih uvesti 2026. godine, ispred Slovenije, koja je donela zakon, ali ga još nije ratifikovala u parlamentu. Mi u ovom trenutku imamo preko 20.000 korisnika javnih sredstava, celu državu, koja je već u sistemu elektronskih faktura i najveći broj privrednika – istakao je Mali.

Podaci pokazuju da je u prvih šest meseci kroz SEF razmenjeno 4,67 miliona faktura od kojih je nešto više od tri miliona upućeno javnom sektoru. U sistemu se dosad registrovalo više od 184.000 korisnika od čega 10.675 korisnika javnih sredstava, kao i 173.338 privrednih subjekata. Sa ulaskom preostalih obveznika zakona iz privatnog sektora, broj korisnika biće još veći, a svi oni moći će da zahvaljujući upotrebi elektrinskih faktura smanje troškove, posluju efikasnije i obezbede bržu naplatu ili povraćaj PDV-a.

Na konferenciji „E-fakture i elektronska plaćanja za konkurentniju privredu“, čiju je organizaciju podržala Nacionalna inicijativa za bezgotovinsko plaćanje, predstavljene su obaveze privatnog sektora pri korišćenju SEF-a, kao i novine koje su planirane Nacrtom izmena i dopuna Zakona o elektronskom fakturisanju, a čije se usvajanje očekuje do kraja ove godine i početak primene od 1. januara.

Ambasadorka Savezne republike Nemačke u Srbiji Anke Konrad istakla je da uvođenje eFiskalizacije i eFaktura predstavlja ambiciozne, sistemske reforme. Pravilno primenjene, ove reforme će smanjiti troškove za srpska preduzeća, kao i doprineti unapređenju efikasnosti javne uprave.

– Uvođenje sistema eFaktura i eFiskalizacije predstavljalo je deo ključnih mera Nacionalnog programa za suzbijanje sive ekonomije od njegove prve verzije 2015. godine i drago mi je da vidim da se one uspešno sprovode. Iz tog razloga želim da ohrabrim novu Vladu Srbije da što pre usvoji novi program, a nadležne institucije da nastave sa radom na suzbijanju privrednih aktivnosti u sivoj zoni koje nanose štetu privredi Srbije. Značajan kamen temeljac programa jeste Nacionalna inicijativa za bezgotovinsko plaćanje koja je u bliskoj saradnji sa Ministarstvom finansija pokrenuta pre nešto više od godinu dana – rekla je Konrad.

Predsednik Upravnog odbora NALEDa Vladislav Cvetković ocenio je da eFakture, eFiskalizacija i elektronska plaćanja predstavljaju tri stuba transparentne ekonomije i fer konkurencije.

– Očekujemo da ćemo uskoro, u cilju razvoja bezgotovinskih plaćanja u Srbiji, lansirati POS program, kao deo Nacionalne inicijative za bezgotovinsko plaćanje. Program je namenjen preduzetnicima, mikro, malim i srednjim preduzećima, koji dosad nisu prihvatali bezgotovinska plaćanja, da pruže svojim mušterijama praktičan, efikasan i pouzdan način kupovine i tako dalje razvijaju svoj biznis. Namera nam je da tokom tri godine opremimo 25.000 prodajnih mesta POS terminalima odnosno softverom za onlajn prodaju. Privrednici koji se po zvaničnom lansiranju programa budu prijavili za učešće u POS programu na sajtu boljinacin.rs dobiće besplatnu instalaciju i korišćenje POS-a tokom godinu dana, uz sniženu trgovačku naknadu, a program je otvoren i za institucije koje žele da ponude bezgotovinsko plaćanje na šalterima – naveo je Cvetković.

Nacionalna inicijativa za bezgotovinsko plaćanje je zajednički projekat Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH  i kompanija Mastercard i Visa, koji se sprovodi pod okriljem develoPPP programa Nemačkog saveznog ministarstva za ekonomsku saradnju i razvoj (BMZ) u saradnji sa NALEDom i Ministarstvom finansija Republike Srbije.

© 2024 Nemačka saradnja u Srbiji. Sva prava zadržana.