Skip to main content

Prvi četbot lokalnih samouprava u Srbiji i BiH baziran na veštačkoj inteligenciji omogućio je da gotovo 80.000 građana Sombora, Šapca, Bijeljine i Laktaša dođe do željenih usluga bez odlaska na šalter gradske uprave. Sa četbotom su obavili 142.000 konverzacija za nešto više od godinu dana.

Digitalna asistentkinja MIA (Municipal Intelligent Assistant) pruža brže odgovore i štedi vreme i novac građanima, zbog čega bi i druge državne i lokalne službe trebalo da uvedu četbotove u rad svoje uprave. To je poručeno na završnoj sednici (održanoj 26. januara 2023.) projekta „Unapređenje opštinskih usluga u Srbiji i Bosni i Hercegovini“, koji su sproveli GIZ i kompanija Saga, u saradnji sa Nacionalnom alijansom za lokalni ekonomski razvoj (NALED) i Privrednom komorom Republike Srpske, u okviru programa develoPPP nemačkog Saveznog ministarstva za ekonomsku saradnju i razvoj (BMZ).

MIA je lansirana u oktobru 2021. kada je počela da pomaže građanima Šapca da dođu do poreskih uverenja, uverenja iz matičnih knjiga i knjige državljana i da ostvare pravo na dečiji ili roditeljski dodatak. Istovremeno, MIA u Somboru pruža informacije o dečijem dodatku i poreskim uverenjima, poreskom dugu i izdavanju uverenja o izmirenim poreskim obavezama. Oba grada su otpočetka na raspolaganju imala i informacije o radnom vremenu gradskih organa, telefonima, kao i aktuelnim dešavanjima.

– Na početku MIA je bila samo pružalac važnih informacija. To se polako menja u oktobru 2022. kada su u sve četiri lokalne samouprave, građani po prvi put dobili mogućnost putem četbota da poruče izvode iz matičnih knjiga i knjiga državljana i da im stignu na kućnu adresu, kao i da prijave komunalni problem. Nakon toga broj konverzacija i korisnika porastao je 10 puta. Kao omiljena usluga pokazala se prijava komunalnih problema, sa 298 prijava u tri meseca, a u istom periodu podnet je i 181 zahtev za izdavanje izvoda ili uverenja – rekla je direktorka za dobru upravu u NALED-u Ana Ilić.

U završnici projekta, najnovija usluga koja je uvedena jeste zakazivanje termina za zaključenje braka u Šapcu, gde budući mladenci putem vajbera sada mogu da dostave neophodne informacije matičaru, kako bi ih sve čekalo spremno kada dođu u matičnu službu. Takođe, i u Šapcu i Somboru, privrednici i investitori na ovaj način mogu da saznaju sve što ih interesuje o razvijanju biznisa u gradu, podsticajima, taksama i naknadama.

– Da bi mogli u potpunosti da iskoriste sve prednosti koje donose inovativna digitalna rešenja, javni, civilni i privatni sektor treba da rade zajedno. Zato je GIZ podržao ovaj projekat, zajedno sa kompanijom Saga, koja je razvila četbot platformu i uz aktivno učešće lokalnih samouprava. S obzirom na to da ne samo građani zahtevaju unapređenje opštinskih usluga, projekat se realizuje u saradnji sa regionalnom Mrežom za povoljno poslovno okruženje, kako bi se ponudile efikasne usluge, koje će biti od koristi za pravna lica, kompanije i širu poslovnu zajednicu – navela je Amira Omanović, projektna menadžerka u GIZ-u.

Najveća prednost četbota je njegova dostupnost građanima 24 sata, sedam dana u nedelji, kroz poznate kanale komunikacije – Viber, Facebook i portali gradskih uprava. Zahvaljujući veštačkoj inteligenciji, četbot stalno unapređuje svoja znanja, svaka konverzacija se pamti i koristi za uvežbavanje boljih odgovora.

– Upravo ovakve inicijative dokazuju korisnost primene veštačke inteligencije i približavaju je građanima. Takođe, ponosni smo što će upravo naš proizvod građanima olakšati neke neophodne aktivnosti i digitalizovati procese koji su prethodno zahtevali papirologiju i čekanje u redu – zaključio je Milen Janjić, direktor, Intellya – Saga NFG.

© 2024 Nemačka saradnja u Srbiji. Sva prava zadržana.